SÅ TRÖTT har du aldrig varit på SEX

En massa folk har hört av sig efter programmet – de flesta vill berömma dottern och tror att det kanske blir något stort av henne en vacker dag, politiker kanske? Men hon är nog för mycket rebell för det. Kanske! Man vet aldrig!

Några vill förstås också diskutera de ständiga påminnelserna om sex och några är särskilt arga på kvällstidningarna och deras löpsedlar. Efter tisdagens debatt med Anders Gerdin fick jag för mig ett tag att de där sexlöpen och skitlöpen bara är en kollektiv hallucination – Anders kanske hade rätt i att AB:s löp har blivit mer nyanserade?

En timmes efterforskning ger både Gerdin och de arga rätt. Löpen har blivit lite bättre de senaste två-tre åren, enligt min ovetenskapliga undersökning. Men man kan fortfarande spotta ur sig riktiga sexpaddor utan att darra märkbart på manschetten:

”Svenska kvinnor om sina sexfantasier”
”Kvinnors nya sexfantasier”
”Svenskar om nya trenden: Därför har vi sex med andra par”
”Svenska Leona, 21, hade sex inför 3000: Jag vill rädda regnskogen”
”Så får du bäst sommarorgasm”
”Räkna ut din sex-IQ”
”Big-Brother-Hanna svimmade i tv under lesbiskt hångel”
”Olinda ger män orgasm i olaglig sexhypnos”

är alla AB-löp från ganska nyligen.

Jag läste också att Jan Guillou inte är särskilt stolt över Aftonbladets löpsedlar, men att han uppmanar läsarna att strunta i dem. Vilken intressant idé, herr Guillou. Vi blundar varje gång vi ser ett löp.

Och visst, det funkar ju om man är vuxen (och inte är för nära en lyktstolpe). Men för barn och unga är löpsedlarna viktiga signaler som inte kan ignoreras, eftersom de innehåller budskap om vad de vuxna gör och intresserar sig för. Rubrikerna går rakt in i ungarnas skallar. Fyra perioder i livet har jag tvingats vänta medan mina barn mödosamt stavat sig igenom ”Mass-mörd-are ÅT UPP fem-ton SPÄD-BARN i KYR-KA” och andra liknande läsövningar, och sedan försökt förklara varför det står så.

Även mindre barn påverkas av reklambilder och tidningsomslag, fast vi kanske inte tänker på det.
Jörgen Eksell, doktorand vid Lunds universitet och pappa till Elias, 2 år, skriver i ett mail: ”Senast för ett par veckor sedan mailade jag till Expressen och klagade på deras exponering av bilder på ”turisten i Kairos” sönderbrända ansikte. Jag var i affären med barn i vagn för att handla mjölk, vid kassan upptäcker jag på Expressens framsida ett sönderbränt ansikte i jämnhöjd med min sons. Jag tyckte att det var fruktansvärt att han utsattes för denna bild (…). Man kan inte utesluta att han faktiskt blir påverkad på ett negativt sätt. (…) Eftersom jag inte fick något svar av Expressen har jag gått till handlarna och försökt få dem att tänka på vad de hänger upp för löpsedlar och hur kvällstidningarna exponeras i affären.”

Camilla Qvartoft tog upp det i P1-morgon, att vissa kiosk- och affärsinnehavare protesterar mot löpsedlarna genom att hänga dem upp och ner, eller inte alls. Det är ett effektivt sätt att visa vad man tycker. Ett annat är att inte köpa kvällstidningarna – åtminstone inte de dagar som löpen är såna som man inte skulle vilja att barnen måste läsa.

Jag tror faktiskt att Anders Gerdin menar allvar med att Aftonbladet ska ta sitt ansvar och bli en mer seriös tidning. Jag uppfattade att han var uppriktigt bekymrad när han förklarade för oss vilka svårigheter AB har att slåss emot när ”den andra tidningen” kommer att tjäna så otroligt mycket mer på att klampa fram på den breda, snaskiga vägen. Därför hoppas jag att Anders Gerdin har det mod han behöver, för det är en bra sak han vill åstadkomma. Låtom oss hålla ett virtuell tumme för Anders.

(… och jag tror dessutom att de som jobbar med Aftonbladet verkligen uppriktigt tycker att den skiljer sig mycket från Expressen. Det är lite rart på nåt vis.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *