Fredrik A på Organiserat Kaos gjorde en lista över sina tio favorit-filmregissörer. Det satte igång diskussioner här hemma om vad som krävs av en regissör för att rankas som en av de bästa. Räcker det med att ha gjort en bra film om den verkligen är fantastisk? Om han/hon har gjort en bra och tio usla? Ta Tony Kaye till exempel, som gjorde den helt omstörtande bra filmen American History X. Det är egentligen den enda filmen han har gjort, plus att han egentligen var helt missnöjd med den, plus att han verkar vara helt koko. Jaja, han kom inte med på listan.
Efter mycket om och men, och med reservation för att jag säkert har glömt de bästa, ser listan ut så här (med namnen i bokstavsordning):

.

  • Woody Allen. Han är självskriven, ändå höll jag på att glömma bort honom. Kanske för att filmerna känns så vardagliga? Några av hans bästa är iallafall The Curse of the Jade Scorpion, Small Time Crooks, Manhattan Murder Mystery, Hannah and Her Sisters och favoriten Everything You Always Wanted to Know About Sex But Were Afraid to Ask).
    .
  • Kenneth Branagh. För att han har vågat visa att Shakespeare är rolig och tidlös i bland andra Kärt besvär förgäves, Hamlet, Mycket väsen för ingenting, Henry V (fast Peter’s Friends är också helt ok).
    .
  • Tim Burton. En del av Burtons snille är att han använder sig av andra snillen – skådisar, författare och musiker. Resultatet blir så vitt skilda men underbara filmer som Nightmare before Christmas och Big Fish.
    .
  • Sofia Coppola. Jag har bara sett Lost in Translation och The Virgin Suicides men de var suveräna.
    .
  • Federico Fellini måste förstås vara med. Har man gjort Amarcord och La Strada så har man.
    .
  • Milos Forman. För bland andra Man on the Moon, Amadeus, Hair och Gökboet, som jag såg nitton gånger som tonåring.
    .
  • Terry Gilliam. Gilliam är vansinnets kung. Ingen kan ge en syrebrist i hjärnan så svindlande brutalt och ömsint som han. Exempel: Time Bandits, Brazil och The Fisher King.
    .
  • Alfred Hitchcock förstås, igen, inte minst för att alla som kom efter honom måste härma honom eller se till att vara bättre. Mina favoriter är Repet, Vertigo och Spellbound.
    .
  • Ang Lee. Har bara sett Crouching Tiger, Hidden Dragon och Sense and Sensibility men det räcker för en topplacering.
    .
  • Mike Newell. En av de allra bästa filmerna som någonsin gjorts heter Hästen från havet (Into the West på engelska) och handlar om två irländska pojkar som saknar sin mamma. Den är regisserad av Mike Newell, men han är mer känd för t ex Fyra bröllop och en begravning och Donnie Brasco.
  • .
    Några som kom nära, men inte vann någon cigarr, var bland andra (återigen i bokstavsordning och med en eller några favoritfilmer nämnda) Mel Brooks (Det våras-filmerna), Joel & Ethan Coen (O Brother Where Art Thou), Francis Coppola (Rumble Fish, Apocalypse Now), Clint Eastwood (Pale Rider, Mystic River), Agnieszka Holland (The Secret Garden), Jim Jarmusch (Coffee and cigarettes), Stanley Kubrick (Clockwork Orange, 2001, Dr. Strangelove), Akira Kurosawa (Ran, Livvakten), George Lucas (Attack of the Clones), Roman Polanski (Cul de sac, Che?, Vampyrernas natt), Guy Ritchie (LS2SB, Snatch), Ridley Scott (Blade Runner, Gladiator) och faktiskt också Steven Spielberg som har gjort en massa skräpfilmer men också värderullar som Catch Me If You Can, Minority Report och AI.

    Men sen finns det en till viktig topplista! Nämligen Bästa kompositör av filmmusik. Det är bara sex personer med på den listan, helt enkelt för att jag bara känner till sex som är superbäst. Rätta mig gärna lite diskret om jag har fel. Här är de, och några filmer med deras vackraste ljudspår:

    .

  • Nino Rota: Gudfadern-filmerna, Amarcord, Lost in translation, La Strada (4,8 mb)
    .
  • Jon Brion: Magnolia, Eternal Sunshine of the Spotless Mind och Punch Drunk Love (4,8 mb)
    .
  • John Williams: Star Wars – Revenge of the Sith (3,5 mb), Indiana Jones-filmerna, Harry Potter-filmerna, Catch Me If You Can, Minority Report, Schindler’s List
    .
  • Ennio Morricone: A Fistful of Dollars The Good, the Bad and the Ugly, Once Upon a Time in America, The Untouchables, Cinema Paradiso (4,2 mb), Kill Bill
    .
  • Philip Glass: The Hours (7,3 mb), Taking Lives, Secret Window, The Truman Show, Koyaanisqatsi
    .
  • Danny Elfman: Big Fish, Chicago, Spider-Man-filmerna, Good Will Hunting, Men in Black-filmerna, Mars Attacks!, Mission: Impossible-filmerna, The Nightmare Before Christmas (2,9 mb), Edward Scissorhands, Batman, Beetlejuice. Den mannen är ett underverk och dessutom sjunger han, inte alls vackert men med känsla.
  • .

    6 Replies to “Filmtoppen: Regissörer & kompositörer”

    1. Är ingen kännare av filmkompositörer direkt, men tycker att Craig Armstrong (”This Love”/Cruel Intentions, ”As if you said nothing”/?) och Hans Zimmer (The Rock theme, Black Rain mmfl) är rena magikerna.

      Skulle nog säga att Andrei Tarkovsky (Solaris, Stalker) och Bryan Singer (The Usual Suspects) förtjänar ett omnämnande bland regissörerna.

    2. Du har helt rätt om Tarkovsky. Singer är en av de som jag räknade bort eftersom han bara åstadkommit en bra film (min synpunkt alltså, jag tyckte inte att X-men-filmerna var så superfantastiska). Men visst är De misstänkta en otroligt bra film!

      När det gäller Armstrong har jag bara sett/hört Moulin Rouge och håller med om att han är genialisk. Av Hans Zimmers filmer hade jag bara sett tre och kommer inte ihåg musiken från någon av dem, ska leta vidare …

    3. Som min bekant och tillika listmakare Nicklas är inne på, kan en film vara tillräckligt för att en regissör ska ta sig in på listan. Han menar att Lynn Ramsays Ratcatcher är räcker gott, och jag är böjd att hålla med honom (filmen går på SVT nu på söndag natt, tror jag det var, alla och envar som inte sett den… gör det).

      Men jag gillar regissörslistan, den är svår att protestera emot alls.

      Kompositörer har jag lite för dålig koll på, men måste säga att jag egentligen bara tycker Denny Elfman är bra med Tim Burton. Med ett par undantag (t ex Peter Jackson och Gus van Sant (såg To Die For idag, underbar liten sak)) tenderar hans musik att bli platt och ointressant annars. Tyvärr.

      Utöver det tänker jag inte protestera minsta lilla. Egentligen protesterar jag inte mot Elfmans närvaro heller, för den delen. För när hans musik fungerar, då sparkar den onekligen rumpa.

    4. Jag hade nog valt Howard Shore istället för Elfman. Det han gjorde med Peter Jackson är absolut ingenting i jämförelse med hans samarbete med Cronenberg.

      Jag förstår inte vissa av dina bubblare, däremot känns själva topplistan riktigt bra. George Lucas? George? Som person och som story-uppfinnare är han utmärkt, men regis är nog hans svagaste sida och då är hans manus rätt sunkiga. Vår Spielberg-smak — jag är långt ifrån ett fan, men han har gjort en del bra filmer — skiljer sig radikalt. AI var så oerhört usel att jag inte kunde se färdigt på den. Minority Report började bra men blev efter halva filmen också den riktigt dålig. Den såg jag däremot färdigt eftersom de andra närvarande insisterade att jag skulle göra det.

      Om en person är knäpp eller inte spelar ingen roll — filmerna ska tala för sig själva och man bör inte ta deras person i åtanke. Så till vida det inte påverkar regissörsarbetet.

    5. Nicklas: Jag har letat efter något Shore-Cronenberg-soundtrack för att ladda ner och lyssna men hittar ingenting, tipsa mig gärna om du har något favoritspår.

      När det gäller Lucas och Spielberg vet jag att många tycker som du. Men jag tycker fortfarande att Attack of the Clones var en av 2002 års bästa filmer, jo faktiskt, för att den var så romantisk så att hjärtat ville brista, till och med tredje gången. Det kanske inte alls var tack vare Lucas´ regi men jag kan inte se hur han hade kunnat göra det bättre.
      (Eller jo, dialogen kunde ha varit bättre (som i alla SW-filmer) men unge Anakins smärta och förvirring och hans sårbara brinnande kärlek till Padme, den hade inte varit möjlig att regissera bättre!)

      Sen håller jag faktiskt med om att AI inte var ens hälften så bra som den hade kunnat vara. Fast det spelade ingen roll, den var så storslagen och dramatisk och rätt i tiden. Precis som ET – en riktigt fånig film, fast alldeles alldeles underbar.

    6. Jag skulle nog tagit med Thomas Newman på kompositörer Howard Shore, Patrick Doyle och James Newton Howard istället för iallfall John Williams. Och vad hände med Ingmar bergman på regissörlistan?Håller helt på Tim Burton

    Lämna ett svar till Fredrik Adolvsson Avbryt svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *