Hallå Jan Björklund, det ringer in

Jan Björklund: Du är skolminister, men du har missat hela poängen med svenska skolan. Vi införde allmän utbildning för flera hundra år sedan. Först för att lära ut kristendom. Men även sedan vi blivit sekulariserade höll vi fast vid att alla skulle ha rätt till utbildning, eftersom alla måste kunna läsa, skriva och räkna i ett demokratiskt samhälle.

Att lära sig är alltså en rättighet. Inte en plikt.

Du verkar också ha missat den viktigaste lektionen i pedagogik: Alla barn som mår bra vill lära sig, när det är roligt och intressant.

Om ett barn skolkar beror det inte på ovilja att lära.

I ditt senaste nyhetsbrev säger du att kommunen ska kunna beordra föräldrar till skolkande barn att sitta med i klassrummet. Detta, förklarar du, ska bara gälla elever med ”stabila” hemförhållanden. När det gäller elever med ”trassliga” hemförhållanden ska snarare socialen kopplas in (oklart om de ska sitta med i klassrummet). Ditt sätt att resonera får mig att tro att du vet väldigt lite om hur olika barn är, hur olika deras hemförhållanden kan vara, barns behov, hur skolan verkligen fungerar och hur den skulle kunna fungera.

Jan Björklund: Se skolket som en förlust för eleverna, inte för skolan. Gör undervisningen tillgänglig och intressant för alla. Ta alla möjligheter att undervisa barn där de själva känner sig trygga och kan lära sig. Ta vara på varje barns talanger och vetgirighet. Inse att kunskap är mycket mer än torr teori.

Skolan är till för eleverna, inte tvärtom.
Låt stå!

3 thoughts on “Hallå Jan Björklund, det ringer in

  1. Riktigt bra!

    Jan Björklund är något av ett rött skynke för mig som förälder med tre barn i skolan.

    Det känns som om alla grupper bara vantrivs mer och mer medan skolorna sakta faller ihop. Jag förstår bara inte vad det är han håller på med.

  2. Tack Nikke. Ja, vad håller han på med. Det är ju svårt att tro något annat än att Jan B har levt (och lever) i en väldigt skyddad värld.

    Här är två andra som har skrivit om varför skolk oftast inte går att ”bota” med hårdare disciplin, mycket insiktsfullt:

    Mymlan: Omodernt förslag om skolk i betyget
    http://mymlanthereal.wordpress.com/2010/08/03/omodernt-forslag-om-skolk-i-betyget/

    Elin Grelsson: Fördomsprofilen: Skolkaren och den duktiga flickan
    http://elingrelsson.se/2010/08/09/fordomsprofilen-skolkaren-och-den-duktiga-flickan/

  3. Björklund var säkerligen en sådan elev som drog torra funktionsskämt med matteläraren. Sånt är väl fint men jag vill inte att alla som inte är på det sättet ska straffas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *