Vi var på Nationalmuseum häromdagen och såg utställningen med holländarna.
Den var precis så överdådig och fin som alla redan har beskrivit och Rembrandts pyttelilla självporträtt var finast av allt, precis som alla redan sagt.
MEN det var en sak som var mystisk! I en av de stora salarna hängde en ganska tråkig rad med målningar av kyrkointerörer, ett motiv som tydligen var väldigt poppis under den holländska guldåldern.
Jag stannade och tittade lite närmare på en av tavlorna, målad av någon som hette Anthonie De Lorme. Det var en skylt inne i kyrkan som såg märklig ut – en sån där tavla ni vet som psalmerna eller andra kyrkliga budskap brukar vara uppsatta på. Den var liksom genomskinlig.
Jag frågade sonen om han kunde förstå varför och när vi började granska bilden närmare såg vi att även alla människor i kyrkan, och en hund som tydligen också fick vara där, var genomskinliga.
Bara lite grann, så att man liksom skymtade golvet och väggarna genom dem.
Vi blev väldigt nyfikna och ville veta om det betydde något speciellt. Ingen av de andra målarna hade gjort sina figurer genomskinliga – annars liknade kyrkorna varandra till förvillelse.
Vi vankade över till en museivakt och frågade, men hon hade aldrig hört talas om fenomenet och hänvisade till en museitjej i kassan utanför. Museitjejen var tyvärr helt ointresserad av både oss, frågan och konst i största allmänhet, iallafall lät det så när hon svarade: ”Det var väl en teknik han använde helt enkelt.” JAHA, att vi inte tänkte på det, han kanske målade så!?!
Vi tänkte att vi går väl hem och googlar lite så får vi reda på det, men internet har visat sig extremt fattigt på info om Anthonie De Lorme (han stavas Antoine och Anthony och Delorme på vissa ställen men det har inte hjälpt oss alls).
Är det någon av er därute i bloggosfären som är konstexperter? Jag vill inte verka lika bedjande som Linda S (via popjunkien) och be er att lösa alla mina problem, men bara det här lilla mysteriet kan ni väl vara snälla att lösa?
Är det bara en kul grej som DeLorme testade en gång och sen aldrig mer, eller har vi kommit nånting stort och gåtfullt på spåren? Var kyrkorna i Rotterdam i sjäva verket portar till andra världar? Kan man chiffrera ADL:s målningar och få fram tidpunkten för tredje världskriget och messias återkomst?
Som ni snart kommer att se är ingen av gubbarna på hans målningar-som-finns-online genomskinliga. Det kanske bara är den där enda, på Nationalmuseum, som är målad så, och där rycker de bara på axlarna. Så om ni vet mer, sjung ut! Hur ska vi annars få reda på nånting?
Andra bloggar om: konst, Nationalmuseum, Rembrandt, mysterium
hej hej
har lagt märke till fenomenet själv, på ett tryck vi haft hemma sen jag var liten. nu hänger det i mitt vardagsrum, tyvärr står inget om vem som målat (det är en inramad affisch).Men det är en holländsk målning o på bilden ser man tydligt rutorna i golvet genom kjolen på servitrisen MEN det är så fiffigt målat att det också KAN vara vecken i kjolen. hur som helst, jag följer med intresse det här inlägget o hoppas att nån konstintresserad klarlägger det hela!
Är det inte helt enkelt så att Anthonie De Lorme liksom andra konstnärer på den tiden som målar i olja använder sig av skiktteknik, dvs man målar lager på lager i olika valörer för att få fram rätt nyans och lyster. Oljefärgen är genomskinlig när den läggs ut i tunna skikt. Kanske tröttnade konstnären helt enkelt på att lägga på tillräckligt med färg för att få en helt helt täckande yta. Eller så tog pigmenten slut!
Det låter helt rimligt, åtminstone för mig som inte har en susning om hur oljefärger fungerar. Tack för förklaringen!
Han vill visa den eviga kyrkan/religinen i förhållande till den förgängliga människan ?