Det finns fyra förhållningssätt till sexualmoral, skriver Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi på DN Debatt idag.
Den traditionalistiska (bara sex mellan man och kvinna är ok), den hedonistiska (allt som inte skadar någon inblandad är ok), den totalt tillåtande (allt är ok, punkt slut) och slutligen en slags kompromiss mellan den första och den andra. Denna kompromiss innebär bland annat att sex mellan homosexuella vuxna är ok om båda är med på noterna.
Torbjörn Tännsjö skriver att de som hävdar denna ståndpunkt har ett styvt jobb med att förklara sig och överbevisa traditionalisterna. Förutom att kunna försvara sin övertygelse måste dess representanter i Sverige (bland annat biskop Caroline Krook) även redogöra för sin syn på nekrofili, tidelag, incest och pedofili.
Det finns dock en femte ståndpunkt, som liknar den fjärde (”kompromissen”) men som inte skiljer mellan ”bättre och sämre former av sexualitet” utan i stället drar en klar och tydlig gräns vid ordet JA. Om båda parterna verkligen vill och säger JA så är det ok.
Det låter enkelt men är såklart inte alltid det. JA-et ska inte bara komma från läpparna utan hela vägen från hjärtat. Ett JA betyder: Jag vill göra det nu, här, med dig och jag skulle göra det även om jag hade en trygg och enkel chans att slippa. I det ideala fallet betyder det tillochmed: Jag har gjort det förut, nu vill jag göra det igen.
Det är svårt att föreställa sig en situation där ett barn säger ett sådant JA till en vuxen. Ett djur kan inte säga det till en människa och en person som är död kan inte säga det alls. Däremot kan två jämbördiga personer av samma eller motsatt kön säga det till varandra.
Visserligen kan det säkert förekomma JA-n som känns moraliskt tveksamma eller som verkar vara framtvingat under någon form av psykologisk utpressning. Men jag tror ändå att både filosoferna, lagstiftarna, kyrkans folk och sexutövarna själva – varenda en av oss alltså! – skulle få mycket mindre problem med ångest, våldtäkter och illagörande sex om vi alltid kände efter först: Känns det JA eller bara nja eller tillochmed helst inte?
Den femte ståndpunkten är faktiskt också hedonistisk, eftersom den säger att samlagets egenvärde är lust och lycka samt frånvaro av olust och lidande. Den ”rena” hedonism som Tännsjö skriver att han sympatiserar med tillåter sodomi, pedofili och nekrofili. Men eftersom man med utgångspunkt i definitionen av JA-hedonism inte kan vara säker på att den andra parten i något av dessa fall verkligen är helt trygg och bejakande i sin medverkan kan dessa varianter inte vara godkända för en JA-hedonist.
Vad säger du, Torbjörn? Föredrar du din hedonism ren eller med ett rungande JA?
Skälet du vill ha ett ja mellan vuxna är för att det minimerar skaderisken. I kärnan så vill du egentligen bara undvika lidande. Så frågan är var lidandet ligger i att ha sex med ett lik eller träd för den delen? Din s.k. femte ståndpunkt är inte genomtänkt, försök igen.