Lyssna på det här, det är helt galet. Jag skulle ringa polisen en dag förra veckan. Min mamma hade tappat bort sitt färdtjänstkort och tjejen på färdtjänstkontoret sa att jag skulle ringa 114 114 och polisanmäla kortet.
Jag ringde 114 114. En automatisk röst svarade ”numret fungerar inte, var god kontrollera numret”.
Så jag ringde Telia för att felanmäla. Det är ju inte så bra om det är fel på polisens nummer. En automatisk röst hos Telia bad mig att säga mitt ärende.
”Jag vill felanmäla ett nummer”, sa jag till automaten, men då svarade hon ”Vill du felanmäla ett abonnemang?”. ”Nej”, sa jag, ”det är ett nummer som är trasigt”. ”Förlåt, jag uppfattade inte frågan” svarade rösten. ”Numret jag ringer till fungerar inte!” försökte jag. ”Vill du felanmäla ett abonnemang?” sa rösten igen.
Den här automaten var helt hopplös. Vad jag än försökte med förstod den inte alls. Jag provade allt möjligt och blev mer och mer frustrerad.
Till slut tappade jag tålamodet. ”IDIOT!” ropade jag in i telefonen. ”Okej. Vänta ett ögonblick, så blir du kopplad”, svarade rösten genast.
Ganska konstigt tycker jag! Det kan ju tolkas som om det faktiskt finns någon som heter Idiot, som jobbar på Telia. Eller som att man kan ringa och bli kopplad till en idiot.
Jag blev inte kopplad till en idiot utan till en supportkille. Han pratade visserligen som en sengångare men verkade för övrigt normal, och kunde dessutom förklara vad som hänt: polisens nummer är inte 114 114 som jag hade fått höra, utan 114 14.
Och tänk då hur det är för gamla människor som är helt ovana vid alla automatsaker och dessutom hör dåligt!