En gång hade vi mycket pengar, under en väldigt kort tid. Innan dess var vi luspanka och efteråt också, men just de här höstmånaderna i mitten av 80-talet var vi rika som små troll. Vi hade pengarna på SE-banken, varför minns jag inte, vi hade haft den banken ett tag. Till julen fick vi ett julkort: God jul tillönskas våra kära kunder, med hela SE-bankpersonalen uppsträckt i sina finkläder. Vilken snäll bank vi har valt, tänkte vi – men sen upptäckte vi förstås att när pengarna försvann från banken så var vi inte kära kunder längre och fick inga julkort.

Då bytte vi till Nordbanken, eller om de kanske hette PK-banken fortfarande, för de verkade mer rättvisa och folkliga. De skulle förstå att kärlek inte kan mätas i pengar, att man måste älska varandra i nöd och lust.

Nu, efter snart 20 år med Nordea, har vi tvingats inse att de också har gått över till den mörka sidan. De är inte det minsta lojala med oss fast vi har varit trogna så länge.

Visst, jag förstår att vi inte är deras bästaste och käraste kunder. Som frilansare har vi väldigt ojämna inkomster, både över kort och lång tid. Ibland verkar det som om vi har riktigt bra med flis, men långa perioder är kontona ständigt övertrasserade. Så jag kan väl förstå att de rycker på axlarna när vi kommer och vill låna pengar, utan fasta jobb och inte har vi kostym heller. Men då ska de inte komma och svansa när pengarna börjar rinna till igen! Ringa och tala med tungor som dryper av honung om pensioner och försäkringar. Nej fy bubblan!

Så nu vill jag byta bank igen, och frågar er: Vilken är bästa banken? Finns det en bank som ställer upp även när man har klent med kosing? Som man kan lita på i ur och skur?

Andra bloggar om: , .

12 Replies to “Bästa banken?”

  1. JAK är min favoritbank, i teorin. De är emot räntor och bygger på ett klokt och hållbart samarbetstänk. I praktiken har de inte riktigt den service vi behöver ännu, plus att en majoritet av min familj föredrar kapitaltillväxt framför världsförbättring – jag är helt utröstad på den punkten.

  2. Jag är så borta när det gäller sånt här men vi har Swedbank som var Föreningssparbanken som var en sammansmältning mellan gamla Föreningsbanken (med kärven!) och (Första) sparbanken. De har ännu inte gett oss anledning att klaga men eftersom maken hela tiden har haft anställning även om jag har slasat runt och frilansat så har de väl inte haft anledning att oja sig tycker de … I lust men ännu inte i nöd alltså.

    Det var ett helt värdelöst råd.

  3. Inte värdelöst alls, banker kan ju vara usla på så många olika sätt. De kan vara långsamma på att svara på mail, ha dåliga hemsidor och krångliga kodsystem, allt möjligt. Än så länge står Swedbank alltså på +1 …

  4. Svar: Nej
    JAK undantaget finns det ingen bank som har kundnöjdhet som sitt främsta mål; alla har maximering ägarnas vinst på dagordningen och chefernas bonus som dold agenda.

    Dock har jag haft två tvister med Nordea, och i båda fallen har de analyserat sina inspelade band (jag brukar använda personlig telefonservice när jag har frågor) och givit mig rätt. Ena gången rörde det sig om nästan 10 000 kronor som jag fick tillbaks. Detta var i och för sig för tio år sedan, men det har nog varit den främsta anledningen för mig att bli kvar hos dem som kund. Men som sagt, de är lika goda kålsupare som alla andra när det gäller att svansa för dem som har och skuffa undan de som inte har.

  5. nja nàstan. Jag har ett konto som jag inte lyckats aktivera men det är bådas fel. Men min bästis använder sig av Skandiabanken o hon är VÄLDIGT nöjd. Fast hon tjänar massor av pengar o får säkert julkort så det är ju inte riktigt jämförbart med ditt eller mitt liv.

  6. Tror nog tyvärr att bankakuten kommer vara den mest besökta banken, inom en snar tid. När sämre tider kommer, då kommer vi få se hur bra bankerna vänligen är.

  7. Vi tillhör en minimini fristående sparbank och servicemässigt är det mycket trevligt. Man ringer och säger till Monica att ”hon ska flytta 200 kr till pappas konto” och så gör hon det…. Rent ekonomiskt är det förmodligen exakt lika dåligt som en stor Swebank men servicenivån är högre och man känner dem man pratar med.

  8. Jag är trogen kund i SEB sen många år och är faktiskt nöjd. Men å andra sidan kräver jag inte så mycket av dem heller. Sen har jag också något litet konto i Skandiabanken och jag upplever att deras servicenivå är mycket hög. Dessutom är de alltid trevliga i telefonen.

Lämna ett svar till /nina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *