I torsdags morse bokade jag en flygbiljett till Kalmar. Jag skulle vara på en begravning på Öland 10:00 fredag morgon, och det fanns bara två flyg: ett med SAS och ett med Kalmarflyg. Båda var framme cirka 09:35, men Kalmarflygs biljett var betydligt billigare, och de flyger från Bromma, så jag valde dem. Jag borde ha bokat tidigare men hade inte hunnit, och var lätt stressad.

Jag var nästan klar med bokningen på deras hemsida när sidan hängde sig. Jag ringde genast Kalmarflyg och bad att få boka per telefon. ”Självklart”, sa den vänliga bokaren, ”men tyvärr var det där den sista biljetten och nu har den fastnat i systemet. Kan du boka den igen om 20 minuter?”
Men det kunde jag ju inte, för då skulle jag vara på väg till jobbet. ”Jag ska se vad jag kan göra” sa bokaren, och lovade ringa tillbaka.

En timme senare ringde hon upp. ”Vi har något fel i bokningssystemet, men vi gör så här: jag reserverar biljetten i ditt namn, så betalar du när du kommer fram.”

Wow! Hyggligt! Ovanligt!

Efter en stund kom ett mail med min bokning och instruktioner om att jag skulle betala till en Mia på Kalmar flygplats, skickat till både mig och Mia. Jag tackade och skrev till Mia:

Jag kommer att ha superbråttom när jag kommer fram, för att hinna till en begravning i Algutsrum klockan 10:00. Har bokat taxi vid ankomsten. Hur gör jag för att snabbast hitta dig, och snabbast betala?

och fick genast svar:

Då gör vi såhär: ta med kontanter som Du ger flygvärdinnan. Jag skickar med henne ett kvitto, så slösar vi inte på tiden efter landning!

Kära RyanAir: läs hennes svar en gång till. Läs, och låt budskapet sjunka in. Man kan ha ett flygbolag och ändå vara vänlig, smidig och hjälpsam. (In English, in case your Swedish isn’t very good:) Dear RyanAir: read her response again. Read, and let the message sink in. One can run an airline and still be friendly, flexible and helpful.

Kalmarflyg sätter en ära i att hjälpa sina kunder. Om jag kunde skulle jag bara flyga med Kalmarflyg från och med nu, och jag kommer alltid att rekommendera dem varmt.

(Förresten Kalmarflyg, kan ni inte börja flyga till Belfast? :)

15 Replies to “Läs och lär, RyanAir”

  1. Anna,
    Härligt att höra att Kalmarflyg har kvar samma sköna inställning som deras förgrundsfigurer hade inom Gotlandsflyg.
    Hela storyn andas ”Brommaandan” – när jag jobbade på BMA kunde kollegan Nisse plocka upp sin egen plånbok om en resenär behövde växla pengar och vår lilla kassa inte räckte till. En gång lånade jag själv ut en 5-hundring till en resnär som glömt plånboken hemma och ibland skjutsade Nisse piloterna till hotellet på vägen hem. I den lilla kiosken (ej pressig byrå på den tiden) fanns en växelkassa som stod framme medan kassabiträdet var på lunch eller på muggen – alla kunder la sin betalning i lådan, det gick alltid med plus! Bilparkeringen betalade man i efterhand över disk.
    Din story säger mig att delar av den tiden lever kvar, härligt!

  2. Jag älskar oxo Kalmarflyg. Raska och rara. En gång tappade jag min mobil under sätet, upptäckte det när jag var hemma i Stockholm och planet landat åter i Kalmar. En flygplatstjej sprang genast in och letade upp telefonen och sände den per post. Typ la av luren: Vänta så kollar jag!

    Fick du poängkort? Ska vi samla dem ihop?

  3. Nej inget poängkort, rent tekniskt fick jag ju aldrig någon biljett så det kanske var därför. Men gärna i framtiden! *försöker komma på fler anledningar att flyga till Kalmar*

Lämna ett svar till Anna Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *