Det kom ett mail frÃ¥n ”Nordea” nyss som jag tror att ni ocksÃ¥ vill läsa. De är för roliga, de där e-post-skurkarna!

God dag, bäste kund!
För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.

På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.

Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslÃ¥r vi att Du klickar pÃ¥ länken (…) och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss nÃ¥gon tillägginformation om problem som har uppstÃ¥t, vi skall lösa dem pÃ¥ egen hand.

Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Du tvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.

Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen

Andra bloggar om: , , ,

One Reply to “Nordeas expeterter på fraudbekämpning”

  1. Hörde att det trots allt var någon som följt instruktionerna, knappat in kod och engångskod och blivit av med 100 000 kronor. Som Nordea lovade att ersätta.

    Första tanken är att hur kan man vara så dum att man går på det? Andra tanken är att hade jag bott i t.ex. något spansktalande land och fått ett liknande mejl hade jag aldrig uppfattat hur dåligt språket var, eftersom min egen spanska vore ännu sämre. Kanske borde vi införa språktest för e-postanvändare?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *